De franchise

Franchisenemer worden van point chaud, voelt u daar wel iets voor ?  

Point chaud ondersteunt je bij je inspanningen om franchisenemer te worden! Tijdens hun hele carrière profiteren franchisenemers van een nauwe samenwerking met de groep, met inbegrip van persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Wij zijn er altijd om de franchisenemer te ondersteunen en vooruit te helpen !

 Expert in franchising 

Met meer dan 55 vestigingen, waarvan er momenteel een vijftiental in handen zijn van franchisenemers, heeft point chaud ruime ervaring met franchising. Bovendien zijn we al twee keer bekroond door de Belgische Franchise Federatie: een van onze franchisenemers heeft al de titel “franchisenemer van het jaar” gewonnen en ons merk is al eens “franchisegever van het jaar” geworden.

Point chaud is bovendien lid van de Belgische Franchise Federatie, net als andere grote merken; onze algemeen directeur, Didier Depreay, was van 2003 tot 2018 zelfs voorzitter van de BFF. Hij is momenteel voorzitter van de Europese Franchise Federatie.

 

Franchisenemer worden

Bij point chaud hoeft u geen standaardprofiel te hebben om franchisenemer te worden ! Wij zijn op zoek 

Dit zijn de belangrijkste kwaliteiten die we zoeken:

  • Initiatief en ondernemingszin ;
  • Zin voor onthaal en klantgerichtheid ;
  • Zin voor management en het vermogen om een team te leiden;
  • Overtuigd zijn van onze producten en ons concept.

Ben je op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging? Wil je onafhankelijk zijn? Wil je betrokken zijn bij een professioneel project? Hou je van teamwerk? Ben je op zoek naar een job op het terrein? Ben je gepassioneerd door de voedingsindustrie? Aarzel dan niet om te solliciteren !

 

Selectieproces

Als beide partijen na meerdere gesprekken met ons management het selectieproces willen voortzetten, wordt de kandidaat op een vijfdaagse stage gestuurd om het werk in de praktijk te leren kennen.

Na deze ervaring nemen de kandidaat en het management van point chaud een beslissing over de eventuele samenwerking. Als ze akkoord gaan, kan de kandidaat beginnen aan het opleidingsprogramma.

Overdracht van vaardigheden’ kennis en knowhow

Alle nieuwkomers volgen gedurende minstens 6 maanden een opleiding, die bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktijkgedeelte in een professionele omgeving. Tijdens de praktische opleiding leren de kandidaten meer over het beheren en runnen van een verkooppunt, de technische kant van de producten en de handelspraktijken. Deze opleiding wordt gevolgd in het kader van een contract en is dus betaald.

De theoretische opleiding omvat modules over :

  • De ontvangst van klanten en klantenservice
  • Voorraadbeheer
  • Het leiden van een team, boekhouding
  • Commercieel beheer, bedrijfsmanagement
  • Operationele marketing en merchandising, enz.

Daarna heeft de franchisenemer de mogelijkheid om technische en theoretische bijscholingscursussen te volgen. Hij speelt ook een actieve rol in het netwerk.

Onze filosofie

Een overeenkomst met point chaud houdt een partnerschap in tussen de franchisegever en de franchisenemer. Deze samenwerking schept rechten en plichten voor beide partijen. Enerzijds verbindt de franchisegever zich ertoe de franchisenemer op te leiden, hem te integreren in een homogeen netwerk en hem de nodige steun te geven zodat hij zich voortdurend kan verbeteren. Anderzijds verbindt de franchisenemer zich ertoe royalty's te betalen en het merkconcept te respecteren en getrouw te reproduceren. Zo wordt hij een ambassadeur van het merkimago.

We hebben specifieke hulpmiddelen ontwikkeld voor een optimaal beheer. Het programma voor winkelbeheer analyseert de verkoopstatistieken per artikel en per tijdseenheid, beheert de voorraden en stelt bestellingen voor. Het helpt ook bij de technische implementatieplanning, elektronische gegevenscirculatie en goede communicatie tussen het hoofdkantoor en de winkels.

Franchisenemers worden ondersteund volgens een plan waarmee ze eventuele afwijkingen kunnen beoordelen, corrigerende maatregelen kunnen voorstellen en de naleving van de normen kunnen trainen en controleren.

  • geautomatiseerde kassa's voor een eenvoudiger dagelijks beheer;
  • een boek met processen en werkprocedures;
  • een methode voor het plannen van bereidingen;
  • een bestelschema;
  • animatieplannen.

Financiële voorwaarden

De investering die nodig is om het bedrijf op te starten is als volgt:

  • Immateriële kosten van €25.000 tot €30.000,
  • Inrichting en inventaris van €100.000 tot €150.000
    Verkoop meubilair en apparatuur van €200.000 tot €250.000.

De totale investering varieert van €400.000 tot €500.000 exclusief btw, exclusief eventuele initiële investeringen, de kosten voor het overnemen van een bedrijf of de kosten voor het verwerven van het pand.

De onafhankelijke uitbater die eigenaar is van de zaak is ofwel een franchisenemer of een huurder-manager, afhankelijk van zijn of haar initiële financiële draagkracht.